Tijdsbesteding

Internet zal de kranten vervangen. Internetradio zal het einde betekenen van de analoge radio. Enkele jaren geleden regende het dergelijke berichten. Oude koeien uit de gracht gehaald, hoor ik u al denken. Dat besef ik. Intussen is iedereen ervan overtuigd dat een nieuw medium – of het nu internet of de PSP is – een bestaand medium helemaal niet zal verdrukken en zich propertjes in het – intussen vrij lange – rijtje zal plaatsen. Ook deze redenering houdt evenwel gevaar in. Er is namelijk een zeer groot verschil tussen de media die de consument gebruikt en de tijd die hij eraan spendeert. De totale tijd besteed aan media is immers niet eeuwig rekbaar. De consument zal aan sommige dragers dus wat minder tijd spenderen om zich meer met een andere bezig te houden. Zo blijkt uit cijfers bekendgemaakt door de EIAA dat internet in 2004 in België al 19% van de tijd besteed aan media in beslag nam. Enkel radio en TV werden nog gulziger geconsumeerd. In de Ernst & Young-studie over de Belgische media was een interessante grafiek terug te vinden over de impact van breedband op de andere media. Zo beweert 56% van de Vlamingen minder tijd te besteden aan televisie sinds ze een breedbandabonnement hebben. 29% leest minder kranten of magazines (5% leest meer), 28% bekijkt minder video’s of dvd’s (10% doet dat meer), 26% luistert minder naar de radio (13% doet het frequenter) en 23% beluistert minder CD’s (13% beluistert er meer). Vooral TV en in mindere mate kranten en magazines hebben dus wel degelijk te lijden onder de impact van internet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: