Onvoorzichtige VRT

Als je ‘t mij vraagt, zijn ze bij de VRT de laatste maanden wat onvoorzichtig bezig. Met de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst in zicht (breek me de bek niet open over de achter- en voorhoedegevechten die de laatste dagen plaatsgevonden hebben) hadden ze toch wat omzichtiger kunnen omspringen met nieuwe commerciële initiatieven. De beslissing om enkele van hun websites te gaan commercialiseren vind ik bijvoorbeeld niet meteen doordacht. De kans is groot dat de nieuwe beheersovereenkomst als tegenreactie beperkingen zal opleggen. In samenwerking met AdLink wordt er op de sites van Donna en StuBru reclame geplaatst. Iets wat niet met zoveel woorden verboden wordt in de beheersovereenkomst, maar waar duidelijk ook nog niet goed over nagedacht werd. De kans bestaat dat minister van Media Bourgeois dat nu natuurlijk wel zal doen. Het tweede vooorbeeld is de product placement. Welke Thuis-kijker had nog niet opgemerkt dat hun favoriete soap gesponsord wordt door Lipton Ice-Tea? Te pas en te onpas wordt een blikje van het blijkbaar bij alle acteurs geliefde drankje bovengehaald. Het scheelt niet veel of ook bij het ontbijt wordt Ice Tea gedronken. Dat de Europese wetgeving op dat vlak zal versoepelen, doet hier dan ook niet ter zake: een openbare omroep die geen reclame mag uitzenden, mag zich ook niet tegoed doen aan  product placement. Ik vraag me trouwens af of deze deals in het jaarverslag van de VRT vermeld worden. Waarschijnlijk worden ze rechtstreeks aan hun productieteam uitbetaald, dat er een rasacteur extra mee kan in huis halen. Indien ik me in de positie van Tony Mary of Aimé Van Hecke bevond, zou ik toch nog enkele maanden met dat soort commerciële truuks gewacht hebben.

Advertisements

3 Responses to “Onvoorzichtige VRT”

  1. Hans Says:

    Product placement op de VRT is alles behalve nieuw. In Windkracht 10 (1997) namen de hoofdrolspelers bij het vertrek nog snel hun gsm’s uit een staander van Proximus. In datzelfde jaar ruilde Xavier Waterslaegers zijn Roman Pils in voor Jupiler. Volgens onbevestigde berichten zou het toenmalige Interbrew daarvoor 370.000 euro hebben betaald. Rob Van Oudenhoven liet zich een huis bouwen door Aimé Desimpel en bracht een op Humo gebaseerd tijdschrift uit. In Witse (2004) rijdt Hubert Damen overduidelijk met een Lexus en de politie wordt voortdurend gevolgd door een nieuwsploeg van Het Nieuwsblad waarvan de wagen meermaals prominent in beeld kwam. En Felice’s zondagszangers in Het Swingpaleis kregen een gratis maandabonnement op het betere tv-blad.

    Niet lang na zijn aanstelling als gedelegeerd bestuurder heeft Tony Mary beterschap beloofd door middel van afspraken met de productiehuizen. Logisch want product placement is strikt genomen verboden. Het Vlaamse mediadecreet zegt dat er een duidelijke onderscheid moet bestaan tussen reclame en programma’s.

    Vandaag moeten we echter vaststellen dat er van die ethische code niet is terechtgekomen. Maar voor één keer moeten we in de andere richting schieten. De commerciële omroepen zijn er snel bij om rechten voor zichzelf op te eisen onder het mom van ‘de VRT doet het ook’. Nog niet zo lang geleden vonden de mensen van VMMa het zelfs nodig om de commissarissen van het VCM een compilatie te tonen van alle reclameovertredingen van de VRT. Dat zij zelf (De Pfaffs!, Duvel in Aspe, Constant In Opel op Q Music) en hun commerciële collega’s van SBS (Palm Live Café) niet helemaal recht in de schoenen lopen, vergaten ze er gemakshalve bij te vertellen. JIMtv werd recent veroordeeld voor het verkopen van ringtones *tijdens* de programma’s maar dat soort overtredingen stellen we dagelijks vast.

    Het heeft geen zin om de VRT in zijn toekomstige beheersovereenkomst beperkingen op te leggen voor product placement. Het wordt daarentegen tijd dat er op Vlaams niveau wordt gewerkt aan een duidelijke regelgeving! Mag het of mag het niet? Welke beperkingen leggen we op aan product placement? Wat doen we met alcohol en sigaretten? Gelden de “klassieke” beperkingen? Met andere woorden: moet bij elke “dagschotel” van Xavier vermeld worden dat hij moet genieten “maar met mate”? Wat doe je met de Neckermann-reizen die in Blind Date cadeau worden gedaan of met de cadeaus in Rad van Fortuin?

    Tot die nieuwe kristalheldere wetgeving bewaarheid wordt, is het de taak van het VCM om toe te zien op de naleving van het huidige mediadecreet dat product placement verbiedt. We moeten echter vaststellen dat het VCM enerzijds zelden op eigen initiatief onderzoeksdaden stelt (maar als ze het doen, stellen ze bij nagenoeg álle zenders overtredingen vast) en anderzijds dat het geen evidentie is om als mediaconsument klacht in te dienen bij het VCM.

    Intussen maken zowel VMMa als SBS maken er een sport van om de 5-minutenregel te omzeilen die is ingesteld om jonge televisiekijkers te beschermen. Met sms-chats en sms-spelletjes worden zwakke doelgroepen opgelicht. Programma’s worden te vaak onderbroken en reclameblokken van acht minuten zijn al lang geen uitzondering meer. Het ziet er dus naar uit dat ook de taken en/of de samenstelling van het VCM eens dringend herbekeken moeten worden!

  2. online Says:

    goede start

  3. vakantiehuis Says:

    Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie toevoeging!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar hersenspinsels.wordpress.com in Firefox. 😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: