Flop van het jaar

Het is er de tijd voor. Top 10’s en lijstje vlogen ons de laatste weken om de oren. De beste films, de beste sporter van het jaar, de auto van het jaar,… het kan niet op. Binnenkort reikt Media Marketing ook nog eens de prijzen uit voor beste reclamebureau en medium van het jaar. Een zaak ziet iedereen over het hoofd: er zijn niet alleen successen geweest in 2005, ook heel wat mislukkingen. Maar blijkbaar vergeet iedereen dat soort dingen snel. Ik heb de duistere archieven nog eens uitgeplozen op zoek naar de flop van het jaar. En eerlijk gezegd heb ik niet zo hard moeten zoeken. Wat Belgacom de afgelopen 8 maanden heeft uitgespookt met Belgacom TV tart alle verbeelding. Rekensommetjes leveren halucinante resultaten op. Hoeveel geld zou Belgacom de laatste maanden niet uitgegeven hebben om abonnees te werven? Het loopt waarschijnlijk in de tientallen miljoenen euro’s, te beginnen met het voetbalcontract dat het digitale ’11’ 36 miljoen per jaar kost. Daarnaast werd er begin september (toen Telenet z’n product lanceerde) heel wat gecommuniceerd. Maar vooral de reclamebestedingen in december swingden de pan uit. Ik heb geen gedetailleerde MDB-cijfers, maar Belgacom zal zich eind vorig jaar (met meerdere producten, dat geef ik toe) zeker in de top 3 van grootste adverteerders genesteld hebben. En met welk succes? Alleszins te weinig om de gigantische uitgaven te compenseren. De laatste cijfers dateren van half november en hebben het over meer dan 20.000 abonnees. Cijfers waar Belgacom op dat moment behoorlijk fier op was (Telenet had in de helft van de tijd dubbel zoveel klanten binnengehaald). Wat de trotse operator echter vergat te vermelden was, was dat het haar personeelsleden gratis de kans bood om Belgacom TV in huis te halen. Ter info: Belgacom heeft 17.500 medewerkers. Als die allemaal een gratis abonnement nemen, kom je snel aan 20.000. De laatste maanden van het jaar kreeg ook de gewone klant Belgacom TV voor een appel en een ei voorgeschoteld. Een zo goed als gratis abonnement en ze toch niet kunnen slijten: zou er dan iets mis zijn met het product? Gelukkig kan de oorlogskas van Belgacom het nog even uitzingen!

Advertisements

One Response to “Flop van het jaar”

  1. Hans Says:

    Wat misschien nog het ergste is aan dit hele verhaal is het feit dat Belgacom TV een duidelijk minderwaardig product verkoopt en dat probeert te verdoezelen met grote media-investeringen. De huidige ADSL-lijn van Belgacom kan digitale televisie nauwelijks aan waardoor je niet kan surfen terwijl er een gezinslid naar televisie kijkt. Bovendien gaan we nog een eeuwigheid moeten wachten op echte interactieve toepassingen. Je kan in Vlaanderen al jaren digitaal kijken, via satelliet maar ook via Interkabel of het vroegere CanalDigital, maar voor een betere beeld- en geluidskwaliteit of voor die paar extra zenders moest je het volgens mij niet doen. Digitale televisie heeft pas zin als het interactief wordt en dan is Telenet voorlopig de enige optie…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: