Zeg het met schoenen

Geweldig! Ik ben onder de indruk. En dat gebeurt niet vaak. Daarnet in Het Nieuwsblad een artikel gelezen over ‘schoenentaal’. Het sportmerk K-Swiss brengt immers sneakers op de markt waar je de kleuren van de blokjes aan de zijkant kan veranderen. Elke combinatie heeft z’n eigen betekenis. Allemaal rode blokjes wil zeggen: I’m in love. Driemaal zwart – eenmaal rood – eenmaal zwart staat voor: I’m single. Het lijkt wel morse. Pretty impressive, toch. En vooral: producten worden media, een zeer interessante evolutie. De macht van de merken wordt er weer wat sterker op.
Hier vind je al wat handige voorbeelden. En nu maar hopen dat de taal sneller ingang vindt dan het Esperanto.

Advertisements

One Response to “Zeg het met schoenen”

  1. Hans Says:

    Nihil novi sub sole. Niks nieuws onder de zon. Producten worden media? Nee, producten zijn al lang media. Vanwaar anders de noodzaak om gsm’s, iPods etc. te personaliseren met schermlogo’s, ringtones en gekleurde covers. Allemaal vertellen ze iets over de bezitter ervan. In het slechtste geval vertellen ze dat hij of zij niet wil meelopen met die trend…

    De vraag die hier moet worden gesteld is of deze actie van K-Swiss al niet een beetje passé is. Jongeren communiceren al decennialang volgens dit principe: de ene keer met kleine poppetjes, dan weer met gekleurde armbandjes of met scoobidoo’s. Maar met de opkomst van de nieuwe gadgets lijkt dat allemaal zo ouderwets. Matchen via armbandjes? Met alle mogelijkheden van het internet? Bovendien: binnenkort vertelt je gsm met bluetooth je dat je soulmate in de buurt is. De eerste dienst die dit aanbiedt, luistert naar de naam Serendipity.

    Tot slot is volgens mij de gouden eeuw van sportmerken stilaan over. Jongeren communiceren al heel lang via de kleur, de vorm en het merk van hun sportschoenen maar die trend is zijn subcultuur ontgroeid en dat is nooit goed voor trends… Vandaag dragen jongeren sportschoenen omdat ze gemakkelijk zitten. Ze moeten nog altijd “mooi” zijn maar niet langer “cool”. Sportmerken zijn eenheidsworst geworden: Nike, Adidas, Reebok, Puma…, ze zijn inwisselbaar geworden. Wie sponsort welke atleet? Wie sponsort welke sport? Van welk merk waren ook al weer de gouden schoenen van Michael Johnson? Met welke schoenen tennist Kim Clijsters?

    De toekomst is opnieuw aan nichemerken zoals Gore-Tex, Helly Hansen, Sergio Tacchini, Columbia Sportwear, Converse, Airwalk, Diadora… Zelfs surfmerken als O’Neill en Quicksilver dreigen het slachtoffer te worden van hun eigen succes.

    PS: de beste manier om te communiceren blijft een t-shirt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: